Vučić: Prisustvuje otvaranju brze pruge Beograd – Subotica
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić prisustvuje otvaranju brze pruge Beograd - Subotica. Posle dvonedeljnog testiranja, poslednja deonica najsavremenije železničke trase u našoj zemlji, od prestonice do granice sa Mađarskom, može da se pusti u saobraćaj.

Posle dvonedeljnog testiranja treća deonica brze pruge Beograd – Subotica, od Novog Sada do Subotice, očekuje se da bude otvorena u toku dana, saznaje Tanjug. Izgradnja ove deonice počela je u novembru 2021. godine, a pruga duga oko 108,1 kilometar omogućiće kretanje vozova brzinom do 200 kilometara na čas. Na trasi brze pruge Novi Sad – Subotica izgrađena su između ostalog, četiri mosta i dva vijadukta (ukupne dužine 2,3 km), 27 nadvožnjaka (dužine 3,9 km) i 15 podvožnjaka (dužine 32,3 km). Prvi put u Srbiji izgrađena su i tri ekodukta, svaki dužine od po 46 metara, koji će omogućavati životinjama bezbedan prelazak preko pruge, na deonicama Lovćenac – Bačka Topola, Bačka Topola – Žednik i Subotica – državna granica. Izgrađeno je i ukupno 33 propusta dugih ukupno oko 800 metara, kao i 14 pothodnika. Na novoj pruzi ugrađene su i 302 skretnice, dok je za izgradnju brze pruge bilo potrebno uraditi oko osam i po miliona kubika zemljanih radova i utrošiti 762 hiljade kubika tucanika. Izgradnja pruge za velike brzine do 200 km/h između Beograda i Budimpešte jedan je od najvećih i najznačajnijih investicionih i infrastrukturnih projekata u ovom delu Evrope. Duž čitave brze pruge Beograd-Novi Sad-Subotica, izgrađeno je ili rekonstruisano 16 stanica, tri stajališta i šest stanica u kojima postoje železnički objekti. Duž pruge za velike brzine od Beograda do Subotice izgrađeno je ukupno više od 120 novih objekata (mostovi, galerije, podvožnjaci, nadvožnjaci, pothodnici i propusti). Radovi na deonici brze pruge Novi Sad – Subotica obuhvatili su polaganje oko 273 kilometara novih koloseka, uključujući dvokolosečnu prugu i stanične koloseke
Maksimalnom brzinom od 200 km/sat voz će na delu pruge između Novog Sada i Subotice saobraćati između Rumenke i Naumovićeva, u dužini od oko 86 kilometara, dok će brzina kroz Suboticu biti nešto smanjena, a po izlasku iz ovog grada do državne granice ponovo biti povećana do maksimuma. Tokom testiranja koja je obavila nemačka kompanija „Deutsće Bahn Systemtećnik“ između Novog Sada i Subotice početkom oktobra 2024. godine, postignuta je maksimalna brzina od 200 kilometara na sat. Do kraja novembra 2024. godine fizički radovi neophodni za puštanje u saobraćaj deonice Novi Sad – Subotica u osnovi su bili završeni. Sva merenja i tehnički parametri pokazali su tada da brza pruga od Novog Sada do Subotice ispunjava sve evropske tehničke železničke standarde, a posebno zahteve za brzinu od 200 km/sat u eksploataciji. Istovremeno, dobijen je TSI sertifikat od strane notifikovanog tela za ocenu usklađenosti sa propisima EU, što znači da je brza pruga Novi Sad – Subotica u potpunosti ispunjava zahteve Tehničkih specifikacija interoperabilnosti železnica EU. Osim toga, dobijen je DeBo standard o usaglašenosti od strane relevantnih srpskih institucija, što znači da brza pruga Novi Sad – Subotica ispunjava nacionalne standarde Republike Srbije. Takođe, novoizgrađena brza pruga Novi Sad – Subotica dobila je i AsBo izveštaj o oceni bezbednosti sistema. Izvođač radova bio je kineski konzorcijum “China Railway International“ i ‘China Communications Construction Company“, a u realizaciji projekta bilo je angažovano više od dvesta podizvođača i dobavljača, najvećim delom iz Srbije, ali veliki broj njih i iz zemalja EU. Među dobavljačima i podizvođačima bile su angažovane firme iz Austrije, Češke, Nemačke, Italije, Švajcarske, Francuske, Slovenije, Poljske i Hrvatske, kao i srpska predstavništva firmi iz Francuske, Turske, Nemačke, Grčke i Španije.
Na projektu izgradnje brze pruge Novi Sad – Subotica bilo je angažovano oko 100 inženjera sa licencama Inženjerske komore Srbije, u svojstvu odgovornog izvođača i nadzornog organa. Izgradnja pruge za velike brzine kroz Srbiju obuhvatila je radove na tri deonice: Beograd – Stara Pazova, Stara Pazova – Novi Sad i Novi Sad -Subotica – državna granica (Kelebija). Čitava pruga Beograd – Subotica – državna granica (Kelebija) duga je 183 kilometra. Brza pruga Beograd Centar – Novi Sad puštena je u redovan saobraćaj 20. marta 2022. godine. Za tri i po godine, odnosno do 14. septembra ove godine, brzom prugom između Beograda i Novog Sada putovalo je blizu 12,5 miliona putnika, od kojih 6,1 milion najsavremenijim vozom “Soko“. Izgradnja pruge za velike brzine Beograd – Budimpešta je prvi prekogranični projekat u okviru saradnje Kine i zemalja centralne i istočne Evrope, koji zajednički realizuju Srbija, Mađarska i Kina i deo je globalnog projekta “Jedan pojas – jedan put“ infrastrukturnog povezivanja Evrope i Azije, koji je inicirala Kina.















